dimecres, 7 de gener del 2009

Paraíso Alto (Manzanera) va arribar a tindre un centenar d'habitants i es va deshabitar en els anys 70


Paraíso Alto és una aldea abandonada situada en el municipi de Manzanera (Terol). La incloc en este llistat de pobles i nuclis de població deshabitats valencians per la seua proximitat geogràfica a terres valencianes. La veritat és que en tota esta zona de confluència entre les províncies de Terol, Conca i València, hi ha molts nuclis deshabitats. Ja he parlat d'alguns d'Alpuente i més endavant parlarem d'alguns com Las Dueñas, en Arcos de las Salinas.

Paraíso Alto és un nucli de població que, tal i com ens conta l'alcalde de Manzanera en l'article del diari Heraldo de Aragón que linke a continuació, va deshabitar-se en els anys 70, en molt poc de temps. Quan els veïns contaren amb carretera (la que va de Manzanera a Abejuela, i que passa a uns 1.500 metres d'altura en direcció a Abejuela) la utilitzaren per anar-se'n. Ja ho tenien previst, i sense carretera se n'hagueren anat probablement igual. El nucli, ens diu l'alcalde, va arribar a tindre un centenar d'habitants, escola i capella pròpia, tal i com veiem en les imatges. Àngels i jo el vam visitar un dia de març de 2007.

L'article del diari Heraldo de Aragón el podeu llegir a la següent direcció: http://www.heraldo.es/index.php/mod.noticias/mem.detalle/idnoticia.7625

3 comentaris:

Agustí Hernàndez ha dit...

Les fotos, per la informació que m'han fet arribar, responen a l'estat actual de Paraíso Alto. Les que he publicat són de març de 2007. Una foto que no he posat en detall és la del lloc on estava l'escola. En la foto de conjunt és l'edifici que es veu més nou.

Isa ha dit...

Hola, soy de Alcala de Henares, pero tengo familia en Alpuente. Enhorabuena por el blog, me parece una forma muy interesante de dar a conocer unos pueblos que van cayendo en el olvido y que gracias a vosotros podemos mantener la memoria. Queria comentarte que mi madre es de un pueblo de Teruel llamado Las Dueñas, cerca de Arcos de las Salinas, es un pueblo abandonado hace años, que se esta cayendo a pasos agigantados, segun mi madre era muy bonito, de estilo mudejar, y me gustaria que le hicierais un reportaje antes de que sea demasiado tarde.
Gracias.

Agustí Hernàndez ha dit...

Isa,

conozco Las Dueñas. Mi mujer y yo un día fuimos desde Arcos a Las Dueñas. Más de 20 km. entre ir y volver. Fuimos por la pista que va por las Salinas. La vuelta la acortamos bajando por un barranquillo que acorta el recorrido. Tengo muchas fotos. He de decirte que es, sin lugar a dudas, el lugar abandonados que más me ha impresionado de todos los que he visto por territorio valenciano o cerca.

Un día u otro sí que tenía previsto poner una entrada. Piensa que hay muchos lugares deshabitados. Me gustaría que me pasaras tu mail para hablar fuera del foro(el mío es agustihernandez@hotmail.com). Si tienes alguna imagen del pueblo cuando estaba habitado y me la pudieras ceder, podríamos hacer un artículo muy bueno, tipo el que ya he hecho de lugares desaparecidos como Tous, por ejemplo. Quedo a la espera y gracias por tus comentarios.