diumenge, 19 de febrer del 2012

La aldea de Tamayo, situada junt al riu Cabriol, en els termes municipals de Venta del Moro i de Casas Ibáñez

Vaig visitar fa algun temps l'aldea de Tamayo, a Venta del Moro, i la verdad es que en part vaig quedar decebut. El paisatge i la zona, en conjunt, és molt bonic, com ja havia pogut comprovar en unes altres ocassions, en altres trams del Cabriol, però esperava una altra cosa respecte de l'aldea. Tot i que és un emplaçament especialment aïllat, la part situada a la banda nord del riu Cabriol, en el terme municipal de Venta del Moro, està totalment rehabilitada. No queda res de l'emplaçament original, excepte algun corral aïllat.

En la part sud del riu, ja en Casas Ibáñez, sí que hi ha alguna edificació més, en runes, com per exemple l'ermita i algunes cases molt pròximes al riu. Vaig anar per la banda valenciana (amb un llarg recorregut des de Venta del Moro fins al riu), i després vaig tornar per Casas Ibáñez. La veritat és que és un paratge molt solitari, amb molt poca població, tant en la banda valenciana com en la castellana, i sobretot, on s'aprecia que en els últims deu o quinze anys hi ha hagut importants rehabilitacions, no només a Tamayo.

A més, en la zona vaig trobar-me amb la desagradable sorpresa de què moltes pistes forestals estaven tancades amb senyals, o directament portes i cadenes. No estic acostumat a aquuesta situació, i a més, no anava a peu, sinó en cotxe i per això em vaig vore molt limitat. No obstant, assumisc una part de culpa, per no haver-me documentat un poc millor parlant amb alguna persona del terreny que em poguera haver assessorat, i amb qui ja he parlat.

Feta aquesta salvetat, la vega del Cabriol en Tamayo deu ser idíl·lica l'estiu. Estem aigües avall de l'embassament de Contreras, amb la qual cosa tenim garantit un mínim cabal ecològic en estiu, i la zona, em consta per amics i coneguts, és magnífica per a esports de riu. També hi ha bones alternatives caminant per les vores del riu. En este mateix blog, si algú està interessat, pot trobar una entrada sobre la visita que férem a l'aldea de La Fonseca, també deshabitada, i el paratge de les Gorgues del Cabriol. També hi ha una entrada sobre una zona relativament pròxima al Cabriol, l'aldea de Los Sardineros, a Requena.

Us deixe un enllaç que a mi m'ha semblat interessant, amb el qual podeu completar la informació sobre Venta del Moro i les seues aldees: www.ventadelmoro.org.